Kenneth Blom The Swimmer
13.-30. november
TAD Galleri presenterer The Swimmer, en ny separatutstilling av Kenneth Blom, en av Norges mest markante samtidskunstnere.
Utstillingen er inspirert av kultfilmen The Swimmer (1968) med Burt Lancaster – en symbolsk reise gjennom liv, minner og forfall. Blom oversetter filmens eksistensielle tematikk til et billedspråk der tid, rom og bevissthet flyter over i hverandre.
Bloms malerier forener arkitektoniske strukturer og menneskefigurer i rom preget av stillhet, spenning og melankoli. The Swimmer presenterer nye arbeider som viderefører hans utforskning av rom, bevegelse og psykologiske landskap – der individet balanserer mellom kontroll og oppløsning, mellom det indre og det ytre.
Velkommen til vernissage
Torsdag 13. november kl. 18.00
Etter åpningen fortsetter kvelden med etterfest i baren på TAD Oslo.
The Swimmer 100x120cm olje/lerret 2025
Om kunsteren
Kenneth Blom er født i Roskilde, Danmark i 1967, og bor og arbeider i Oslo.
Han er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo (1990–1994) og Kunstakademiet i Düsseldorf (1994–1995).
Blom har hatt stor internasjonal suksess med utstillinger i Europa, USA og Asia.
I 2007 hadde han separatutstilling ved Henie Onstad Kunstsenter, og året etter ble han den første samtidskunstneren som stilte ut ved Sotheby’s i London.
Han er i dag representert av blant andre Jason McCoy Gallery (New York), Luisa Catucci Gallery (Berlin), Gallery Birch (København), Dropsfabrikken (Trondheim), Pékin Fine Arts (Beijing/Hong Kong) og Von Fraunberg Gallery (Düsseldorf).
Bloms malerier forener arkitektoniske strukturer og menneskefigurer i rom preget av stillhet, spenning og melankoli.
Motivene bærer ofte på en eksistensiell uro, der isolerte individer trer frem i møte med åpne landskap eller urbane flater – et billedspråk som både er konkret og psykologisk, og som lar betrakteren tre inn i maleriets indre rom.
Som Nicola Kuhn, kunstkritiker i Der Tagesspiegel (Berlin), skriver:
“Blom is a masterly director who has mastered both the keyboard of abstract painting and the staging of a tense moment.”
Ifølge Stephen M. Cadwalader ved Jason McCoy Gallery (New York):
“His clear thought process, his self-reflection, his fierce determination as a painter as his environment dictates, and the honest appraisal he gives us as he engages with the creative act of making sense and bringing purpose to the human condition.”
Luisa Catucci (Berlin) peker på den emosjonelle og kunsthistoriske dybden i Bloms arbeid:
“What we can recognize is the psychological distress and the intrinsic sense of loneliness, quite often generated by the contemporary lifestyle and society. […] The radicalism of Blom’s pictorial language, revealed in the expressive deformation of the human body and the symbolic use of the environment, calls to mind the work of Masters such as Edvard Munch, Edward Hopper and David Hockney.”
Som Meg Maggio ved Pékin Fine Arts (Beijing/Hong Kong) beskriver:
“Not entirely a realist painter, Blom’s world is one where colors create moods of uneasiness; sharp architectural angles push beyond the picture frame; figures hint at quiet anguish; and viewers sense their participation in a voyeuristic experience.”
Utvalgte separatutstillinger:
Luisa Catucci Gallery, Berlin (2025)
Khåk Kunsthall, Ålesund (2025)
Galleri Birch, København (2024)
Bomuldsfabrikken, Arendal (2024)
Galleri Dropsfabrikken, Trondheim (2023)
Jason McCoy Gallery, New York (2023)
Pékin Fine Arts, Hong Kong (2019)
Henie Onstad Kunstsenter (2007)
Sotheby’s, London (2008)
Utvalgte gruppeutstillinger:
Art Shanghai (2025)
Art Luxembourg (2025)
Transformation, Serbia/Romania (2014)
Pékin Fine Art, Hong Kong (2017